Joanna Nowak Oświęcim
Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie
w klasie trzeciej gimnazjum.
Temat lekcji : Jak być przedsiębiorczym ?
Cele operacyjne :
Uczeń :
- wie, jakie są cechy działalności gospodarczej, kto jest przedsiębiorczy, jak przychody i koszty wpływają na rentowność
- rozumie, jak powstaje zysk w przedsiębiorstwie, rolę wiedzy i umiejętności w zachowaniach przedsiębiorczych, rolę organizacji i współpracy
- potrafi, obliczyć koszty produkcji, obliczyć zyski lub straty przedsiębiorstwa dokonać wyboru, określić cechy osoby przedsiębiorczej, ocenić swoją osobowość
Metody : praca w grupach, „ burza mózgów”, rozmowa nauczająca
Przebieg lekcji
1) Przywitanie
2) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w zależności od liczby uczniów w klasie może to być 3-5 grup) . Zadaniem każdej grupy jest wyprodukowanie książek . Materiały do produkcji to : kartka papieru, spinacz, długopis . Czas produkcji 3 minuty . Cena sprzedaży książki - 8zł.
Sposób produkcji:
Kartkę formatu A4 dzielimy na 4 równe części. Następnie otrzymane elementy składamy na połowę i spinamy spinaczem. Na stronie tytułowej podpisujemy „KSIĄŻKA” ,a kolejne strony numerujemy od 1 do 12. W tej części zadania można używać tylko 1 długopis na grupę. Po upływie określonego czasu uczniowie przerywają produkcję. Sprawdzamy, ile książek jest kompletnych i może być zakwalifikowanych do sprzedaży (kontrola jakości).
3) Po zakończeniu zadania uczniowie obliczają całkowity koszt produkcji oraz koszt pojedynczej książki .
Ceny : papier – 1 zł za arkusz
- spinacz – 1zł za sztukę
- długopis – 5 zł za sztukę
- pomieszczenie – 20 zł (są to 4 pojedyncze stoliki złożone
w czworobok, koszt wynajęcia 1 stolika -5zł)
- wynagrodzenie 1 pracownika – 2zł (niskie
wynagrodzenie ma na celu sprowokowanie uczniów do
poszukiwania innych metod obniżania kosztów produkcji
niż redukcja zatrudnienia)
4) W pierwszym etapie uczniowie najczęściej produkują niewielką ilość książek. Koszty produkcji są wówczas wysokie. (Do obliczania kosztów produkcji można wziąć pod uwagę zniszczony materiał lub pominąć ten element, ale w tym wypadku należy wyjaśnić uczniom, że w rzeczywistości materiały, które uległy zniszczeniu w cyklu produkcyjnym podnoszą koszty.) Zadaniem uczniów jest podjęcie decyzji, co zrobić, aby obniżyć koszty produkcji ( dokupić długopisy, zwiększyć wydajność pracy, zmniejszyć pomieszczenie do produkcji ). Po podjęciu decyzji ponownie produkują książki .( czas 3 minuty )
5) Uczniowie na oddzielnych karteczkach zapisują ilość wyprodukowanych książek w drugim etapie oraz obliczają aktualne koszty produkcji .
6) Uczniowie obliczają, czy w wyniku podjętych decyzji udało im się osiągnąć zyski czy ponieśli straty . Wyniki zapisują na tablicy.
- cena książki - ilość sprzedanych książek - kwota uzyskana ze sprzedaży - całkowity koszt produkcji - strata lub zysk
Uwaga! Dla potrzeb lekcji narzucamy cenę książki oraz przyjmujemy, że uczniowie sprzedali wszystkie egzemplarze. Przy lekcjach otwartych możemy zrezygnować z określania ceny i ilości sprzedanych książek. Proponujemy uczniom, aby wyprodukowane książki „sprzedali” zaproszonym gościom. Muszą wówczas samodzielnie nadać książce tytuł, cenę.
7)Po zakończonych ćwiczeniach uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji :
Jak być przedsiębiorczym ? Wnioski zapisują na arkuszu szarego papieru .
|